De training wordt op maat gemaakt zodat deze aansluit bij het niveau en de vraag van de deelnemers.
De training richt zich op houdingsaspecten en communicatie zodat een zo volledig mogelijk beeld kan ontstaan van de hulpvraag. Deelnemers breiden hun gesprekstechnieken uit met gespreks- en coachvaardigheden.
Vertraging in de eerste fase van de hulpverlening zorgt voor een completer beeld zodat inzichtelijk wordt wat er nodig is om tegemoet te komen aan de vraag van de client(en) zodat direct de juiste zorg of interventie ingezet kan worden. Cliënten of clientsystemen kunnen effectiever geholpen worden. In ieder geval komen de volgende aspecten aan bod:
- vergroten van communicatie-skills;
- non-verbale en verbale communicatie
- gespreksvaardigheden en coachtechnieken om de vraag achter de vraag duidelijk te krijgen;
- het creëren van een veilige setting;
- de klant helpen spanning te reguleren (autonoom zenuwstelsel);
- omgaan met emoties;
- het aanvoelen en aangeven van grenzen;
- omgaan met grensoverschrijdend gedrag.
Mascha combineert in al haar trainingen theoretische informatie en voorbeelden uit de praktijk met veel oefenen zodat de nieuwe vaardigheden direct in de praktijk kunnen worden toegepast. Er is altijd ruimte voor fouten en vragen, relativering en humor.