Dagdeel 2: Deelnemers in de leerstand krijgen: de glijbaan
Misschien maak je het wel eens mee. Een deelnemer die alles al goed vindt gaan (“ik moest hierheen van mijn manager”), of denkt dat wat niet goed gaat, aan de omstandigheden ligt. Tijdens dit dagdeel leer je hoe je deelnemers toch motiveert en soepel de training in laat ‘glijden’.
- De motivatie van de groep inschatten;
- De trainingsstart afstemmen op de motivatie;
- Oefeningen bedenken die motiveren en doen leren.
Dagdeel 3: Weten, snappen, kunnen: de trap
Herken je dit? Je bent de training goed gestart, de deelnemers zijn gemotiveerd, alles ‘klopt’. Toch krijgen deelnemers de nieuwe vaardigheden niet goed onder de knie. In dit dagdeel leer je slimme tussenstappen in te bouwen, zodat deelnemers de nieuwe vaardigheden wel in hun praktijk kunnen toepassen. In het model van Karin de Galan heet dit ‘de trap’.
- Achterliggende theorie behapbaar maken;
- Korte, actieve oefeningen bedenken voor lastige deelvaardigheden;
- Praktijkgerichte oefeningen maken waardoor deelnemers het geleerde echt kunnen toepassen.
Dagdeel 4: Aanleren wat nodig is: het diagnosemodel
Welke nieuwe vaardigheden moeten deelnemers precies gaan leren? Het antwoord op die vraag rolt meestal niet klip-en-klaar uit een intake. Het diagnosemodel helpt je om helder te krijgen hoe de praktijk van je deelnemers er nu uitziet én anders moeten doen om meer effect te bereiken. Zo kun je je training didactisch opzetten.
- ‘Lastige situaties’ uitvragen;
- Het gewenste effect helder krijgen;
- Bedenken met welk ‘nieuw gedrag’ deelnemers dat effect kunnen bereiken;
- Inhoudelijke/theoretische onderbouwing vinden;
- De training didactisch ontwikkelen.
Dagdeel 5: Van weerstand naar leerstand
Wat nou als deelnemers op alles reageren met ‘ja-maar’? Of juist heel stil zijn? Wat als je een groep treft die maar geen groep wil worden, of waarin niet iedereen zich veilig voelt? Tijdens dit dagdeel leer je wat je kunt doen in dit soort situaties. Zo vergroot je het rendement van je training.
- Vormen van weerstand herkennen;
- Weerstand op het proces snel stoppen;
- Weerstand op inhoud gebruiken voor verdieping;
- Omgaan met individuele deelnemers die ‘in de weerstand zitten’.
Dagdeel 6: Interactief presenteren
Hoe draag je theorie zó over dat deelnemers het onthouden? Dat leer je tijdens dit laatste dagdeel. Je gaat aan de slag met een trainingsonderdeel dat je al geeft of nog gaat geven en waarbij je meer impact wilt. Je krijgt tools aangereikt, plus hulp van andere deelnemers. Daarmee bedenk je een andere aanpak. En natuurlijk probeer je die op elkaar uit.
- Een interactieve presentatie opzetten (wat helpt en wat helpt niet?);
- Mensen dingen beter laten onthouden;
- Je eigen presentatie (nog) interactiever maken.
Duur
De training duurt 3 dagen of 6 dagdelen.
Voor wie
Professionals die over hun eigen vak trainingen willen ontwikkelen en geven.
Data
Op aanvraag
Locatie
Wij verzorgen de coaching online, in onze trainingsruimte in Velserbroek, of op jouw eigen werklocatie.
Prijs
We stemmen de training volledig af op de leervraag van jullie organisatie, team en deelnemers. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden en een offerte op maat.
Trainers
Saskia Jelsma, Hettie Graafland, Jolanda Belderbos