Een modulair programma
Om aan te sluiten bij de diverse behoeften van teams, bieden wij de training in flexibele modules aan. In overleg stellen wij de beste training voor jullie samen.
Cursusdag 1: Theorie en bewustwording
Tijdens deze cursusdag ligt de focus op de theoretische en psychologische aspecten van de brede vraagverheldering. Een toelichting hierop maakt je team bewuster van het nut van een brede uitvraag. De volgende onderwerpen komen deze cursusdag aan bod:
- Scripts
Scripts zijn een waardevol hulpmiddel bij gespreksvoering binnen het sociaal domein. Ze bieden structuur, zorgen voor consistentie en helpen professionals om niets belangrijks over het hoofd te zien.
- Communicatiestijl
Het aanpassen van je communicatiestijl is geen kwestie van beleefdheid, maar een essentiële vaardigheid om een gesprek effectief en doelgericht te maken. Het zorgt ervoor dat je beter aansluit bij de belevingswereld van de inwoner, vertrouwen opbouwt en samen werkt aan een duurzame en realistische oplossing van de hulpvraag.
- Positieve gezondheid
De methodiek van Positieve Gezondheid richt zich op het vergroten van veerkracht en eigen regie, door niet de ziekte of het probleem centraal te stellen, maar juist te kijken naar wat wél goed gaat. Het uitgangspunt is dat mensen zelf bepalen wat belangrijk is voor hun welzijn, met ondersteuning van professionals die breed kijken.
- Effectieve generalist
Een professional die werkzaam is in de integrale (of gemeentelijke) toegang combineert vaak brede generalistische kennis met diepgaande expertise in een specifiek vakgebied. We leren je de vaardigheden aan waarmee je in deze rol balans kunt houden tussen specialistische diepgang en brede samenwerking.
Cursusdag 2: Praktijk en verdieping
Tijdens de tweede cursusdag richt je je op het oefenen van het bestaande vraagverkenningsproces, met methodieken en casuïstiek. Je werkt met het team aan uniformering van het proces én je leert hoe je ieders expertise optimaal benut. Indien gewenst zetten we een acteur in voor praktijkgerichte oefening.
- De basis van het gesprek
Waarom luisteren, doorvragen, geen aannames doen en je oordeel uitstellen werkt.
- Oefenen
We gaan in op jullie huidige werkwijze, het gespreksmodel en oefenen deze uitgebreid aan de hand van verschillende cases. Het oefenen van een gespreksmodel helpt je om essentiële vaardigheden te ontwikkelen, zoals actief luisteren, empathie tonen, open vragen stellen en gesprekken gestructureerd leiden. Hierdoor voer je effectievere gesprekken en zijn inwoners meer tevreden bevordert het de samenwerking tussen verschillende disciplines.
- AVG
Bij integraal werken is het essentieel om zorgvuldig om te gaan met privacy en persoonsgegevens, in lijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de training besteden we aandacht aan hoe je verantwoord informatie deelt binnen samenwerkingsverbanden, zonder afbreuk te doen aan privacyregels. We kijken naar praktische oplossingen waarmee je multidisciplinaire samenwerking versterkt.
- Maatwerk in het sociaal domein: Hoe dan?!
Maatwerk vraagt om creativiteit, lef en een goede balans tussen beleid, regels en het menselijke aspect. In deze module bespreken we hoe maatwerk er in de praktijk uit kan zien en hoe je tot oplossingen komt die écht aansluiten bij de behoeften van de inwoner. Met behulp van concrete casussen oefenen we het afwegen van belangen, het inschakelen van passende hulpbronnen en het denken in mogelijkheden. We gaan in op het vinden van de speelruimte en het benutten van de expertise binnen het team om tot duurzame en innovatieve oplossingen te komen.
Optionele modules
Naast deze kernmodules bieden we twee aanvullende modules aan waarmee jullie specifieke kennis en vaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Deze modules zijn ideaal voor teams of professionals die hun expertise willen verdiepen of nieuwkomers willen bijpraten over belangrijke thema’s binnen het sociaal domein. Beide modules zijn los te volgen en bieden praktische handvatten voor effectievere samenwerking en ondersteuning van inwoners.
- Het sociaal domein; de basis
In één dagdeel praten we jullie startende professionals bij over de basis van het sociaal domein. We richten ons daarbij op de belangrijkste taken van ambtenaren binnen de gemeentelijke dienstverlening, zoals het ondersteunen van inwoners en het organiseren van passende hulp. We gaan in op de samenwerking met interne afdelingen en externe partners en hoe deze bijdragen aan een integrale aanpak. Daarnaast behandelen we hoe je effectief omgaat met de overlap tussen verschillende domeinen, zodat je op basis hiervan inwoners optimaal kan helpen.
- De lokale sociale kaart; weet wat mogelijk is!
In een actieve werkvorm van één dagdeel creëren we gezamenlijk een zo volledig mogelijk visueel beeld van de sociale kaart. We schalen in op zorgzwaarte en nemen het maatschappelijk voorveld hierin mee. Zo ontstaat een zo compleet mogelijk beeld van de ondersteuningsmogelijkheden in de gemeente.
Voor wie is deze training?
Deze training is speciaal voor uitvoerende professionals en vrijwilligers die actief zijn binnen de gemeentelijke dienstverlening en direct contact hebben met inwoners.
De training is ideaal voor teams die:
- Bewustwording willen vergroten rondom brede vraagverheldering en leefgebieden.
- Hun proces willen uniformeren, zodat inwoners consistent en effectief geholpen worden, ongeacht welke professional ze treffen.
Prijs
€ 3.595,- incompany op locatie excl. BTW, incl. digitaal studiemateriaal
Locatie
Wij verzorgen deze training online, in onze trainingsruimte, of op jullie eigen locatie