Stress sensitief werken in het sociaal domein

In deze training leer je wat wél effectief is in gesprek met mensen met (financiële) problemen, met kennis uit de breinwetenschappen over de impact van chronische stress en Motiverende gespreksvoering.

Langdurige geldstress heeft veel impact op het gedrag en welzijn van mensen. En daarmee ook op jouw gesprekken met cliënten in het sociaal domein.

Mensen hebben veel aan hun hoofd en zijn soms overbelast. Het is dan een hele kunst om het leven op de rit te houden. Hoe help je inwoners dan het beste? Dat vraagt om specifieke skills van jou als professional.

Tijdens deze interactieve training leer je wat het effect is van langdurige stress en de gevolgen voor het brein, motivatie en het gedrag. We vertalen inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en best practices naar jouw gesprekken. Tijdens de training vertalen we dit 1 op 1 naar jouw praktijk zodat je het meteen kunt toepassen.

Stress-sensitief werken is een gespreksmethode die tot doel heeft om de stress die inwoners ervaren te verminderen. Met stress-sensitieve gesprekken verlaag je de stress en verhoog je de motivatie bij de cliënt. Cliënten krijgen de ruimte om na te denken over hun keuzes, gedrag en zelfregie. Ze komen uit de vicieuze cirkel, maken betere keuzes en krijgen hun leven beter op orde.

Onze training sluit aan op de dagelijkse praktijk van jullie organisatie en jullie medewerkers. Maatwerk dus, dat we vooraf zorgvuldig afstemmen in een persoonlijk, online, gesprek met de leidinggevende en 1 of 2 medewerkers. We bespreken jullie persoonlijke vragen en de grootste uitdagingen.